Divendres 17 de Gener de 2020
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-31 VARIANT DE TORROELLA DE MONTGRÍ

Jordi Romero-X3 Estudis Ambientals

Actualitzat a 31/12/2008

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques treu a informació pública els estudis informatiu i d’impacte ambiental de l’Avantprojecte de la variant de Torroella de Montgrí (C-31). Els estudis proposen dues alternatives tot i que el Govern i els ajuntaments implicats aposten clarament per l’alternativa que passa pel sud del nucli urbà. El sindicat agrari Unió de Pagesos i l’entitat ecologista Gent del Ter presenten al•legacions a les dues alternatives, ja que travessen espais de valor agrícola i demanen una tercera alternativa.


Antecedents 2004, 2005, 2006, 2007

Articles posteriors 2011

L’elevat trànsit de vehicles al llarg de la carretera C-31 al seu pas pel nucli de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) (11.600 vehicles al dia segons dades del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, DPTOP, de l’any 2006), i els embussos que es formaven especialment durant la temporada d’estiu, va justificar la posada en marxa d’un projecte per dissenyar una variant de la via que no travessés el nucli de Torroella.

El Govern sotmet a informació pública la variant
El DPTOP va publicar a final d’octubre l’anunci d’informació pública dels estudis informatiu i d’impacte ambiental de la variant de Torroella de Montgrí (C-31), que permetria evitar el trànsit de pas a través del nucli i, així, afavorir la fluïdesa i seguretat de la circulació.

Els estudis preveien dues alternatives. L’alternativa sud passava pels termes de Torroella de Montgrí, Gualta, Fontanilles, Ullà, la Tallada d’Empordà i Verges, amb una longitud de 7,8 km i una amplada de 12 m, amb dos carrils de circulació de 3,5 m cadascun i vorals de 2,5 m. L’obra tenia un cost de 51 MEUR. L’alternativa nord, més propera al nucli urbà, era més barata (43,4 MEUR) però afectava de ple la zona d’horts del Tamariuà, entre el nucli de Torroella de Montgrí i el Ter.

Tant el DPTOP com els ajuntaments de Torroella-l’Estartit i d’Ullà apostaven pel traçat sud de la variant. Segons l’Ajuntament de Torroella-l’Estartit l’alternativa nord era especialment impactant, ja que la proximitat al nucli urbà comportaria una afectació acústica i una barrera física que impediria la relació que el nucli urbà mantenia amb la riba del riu Ter com a zona de passeig i esbarjo. D’altra banda, aquesta alternativa afectava de manera significativa els horts del Tamariuà, de gran valor ambiental i social per al municipi.

Amb tot, l’Ajuntament de Torroella de Montgrí-l’Estartit es va posicionar a favor de l’alternativa sud de la variant, tot i que va demanar en una al•legació que s’introduïssin modificacions en el traçat i enllaços per minimitzar els efectes negatius que comportaria sobre la plana agrícola. L’al•legació presentada per l’Ajuntament definia diferents propostes tècniques per millorar-ne la seva integració al territori.

El traçat sud de la variant
Aquest traçat s’iniciava al sud de Torroella de Montgrí, abans d’arribar al Ter, prop de l’encreuament entre la C-31 i la GI-643 (carretera de Serra de Daró). En un primer tram d’uns 1,3 km, la carretera avançava paral•lela a la GI-643, pel seu costat sud. A partir del pont sobre el canal del Daró, la carretera se superposava a la GI-643 en un tram d’uns 1,7 km. Després, la variant se’n separava i girava cap al nord amb un nou traçat fins a arribar al Ter, que el creuava amb un viaducte d’1 km. Aquesta estructura permetia donar continuïtat als camins existents i evitava les zones inundables. Al nord del Ter, la variant connectava amb el traçat existent de la C-31, a prop del límit entre els termes d’Ullà i la Tallada d’Empordà. L’últim tram, d’uns 2 km, se superposava al traçat existent, que s’eixamplava.

La variant preveia tres enllaços: un d’inicial, d’accés a Torroella; un segon enllaç, a l’entrada del terme de Fontanilles; i un enllaç final a la zona on la variant tornava a connectar amb el traçat de la C-31 existent, a prop de l’encreuament amb la carretera de l’Escala. Tots tres enllaços tenien una tipologia similar: dues rotondes a banda i banda del tronc, unides per un pas inferior o superior.

Les al•legacions a l’Avantprojecte
El sindicat agrari Unió de Pagesos (UP) va presentar al•legacions al traçat de la variant C-31 en les quals demanava una tercera alternativa ja que les dues plantejades pels estudis sotmesos a informació pública passaven per sòl declarat de protecció especial amb valor agrícola o connector pel PLA DIRECTOR TERRITORIAL DE L’EMPORDÀ. Concretament, les dues alternatives proposades pel DPTOP afectaven més de 30 ha cadascuna de sòl amb valor agrícola. Per això, UP qüestionava que la construcció de la variant compensés l’impacte que comportaria per al territori i per a les explotacions agrícoles. UP considerava que el projecte era un exemple de la desprotecció jurídica de l’espai agrari i subratllava la necessitat d’una LLEI D’ESPAIS AGRARIS que en garantís de manera definitiva la protecció.

En la mateixa línia, l’entitat ecologista Gent del Ter s’oposava a les dues alternatives perquè afectaven terrenys d’alt valor paisatgístic, ambiental i agrícola. L’entitat demanava que es plantegés si realment era necessària la variant per evitar el trànsit per l’interior de Torroella els mesos d’estiu, i més pel fet que per anar a la població turística de l’Estartit caldria igualment travessar el nucli de Torroella. Per aquesta raó, apostaven per millorar les carreteres existents, i si fos necessari, proposar una nova alternativa.

L’any va tancar en plena fase d’estudi de les al•legacions presentades durant el període d’informació. UP va convocar per a començament del 2009 una tractorada de pagesos per manifestar el seu rebuig a les propostes plantejades pel Govern.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Empordà
Fotogaleria relacionada