Dilluns 21 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-28 SORT-VIELHA PEL PORT DE LA BONAIGUA
Marta Pallarès-Marta Planas

Actualitzat a 31/12/2008

Les obres de reforç del paviment de la C-28, licitades l’agost del 2008 i previstes d’iniciar durant la primavera del 2009, donen continuïtat als treballs de la variant d’Esterri d’Àneu i de València d’Àneu, finalitzats el desembre del 2008. El pas següent és la construcció del túnel de la Bonaigua, previst dins del Pla d’infraestructures de transport de Catalunya (PITC) 2006-2026. Totes aquestes actuacions han de permetre, en darrer terme, beneficiar la mobilitat quotidiana dels residents i millorar la comunicació entre el Pallars Sobirà i la Val d’Aran.


La C-28 constitueix l’únic accés per carretera entre Esterri d’Àneu, capital del municipi d’Alt Àneu, a l’extrem nord de la comarca del Pallars Sobirà, i Vielha, capital comarcal de la Val d’Aran. La C-28 comunica les dues comarques pirinenques, el Pallars Sobirà i la Val d’Aran, pel port de la Bonaigua, situat a 2.072 m. L’altra via d’accés a la Val d’Aran és per la N-230 de Lleida a la frontera espanyola-francesa situada dins el municipi del Baix Aran a la comarca de la Val d’Aran.

El Pla d’Infraestructures preveu el túnel de la Bonaigua
El PLA D’INFRAESTRUCTURES DEL TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC) 2006-2026 preveu millores a les carreteres pirinenques per un import de 402,5 MEUR, dels quals 91,7 són aportats per la Generalitat de Catalunya i 310,8 pel Ministeri de Foment (MIFO). Aquest Pla inclou el condicionament de la C-28, amb la construcció de les variants d’Esterri d’Àneu i de València d’Àneu i la construcció del túnel de la Bonaigua, infraestructura aquesta darrera llargament reclamada pels ciutadans del territori. Totes aquestes actuacions han de permetre, en darrer terme, beneficiar la mobilitat quotidiana dels residents i millorar la comunicació entre el Pallars Sobirà i la Val d’Aran.

Actuacions de millora i manteniment de les carreteres
La Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), destina anualment prop de 70 MEUR a diferents actuacions de millora i manteniment de les carreteres, per tal de garantir un estat òptim de la conservació de les vies.

Així, al maig la Generalitat va aprovar la inversió per dur a terme les 43 actuacions de millora de la xarxa viària programades per al període 2008-2009, i al juliol el DOGC publicava els anuncis de licitació del primer i el segon grup d’obres, que sumen un total de vint actuacions, amb una inversió global de 28 MEUR.

A l’agost el DOGC publicava l’anunci de licitació del tercer grup d’obres, amb quatre actuacions i una inversió global de 5,4 MEUR: el reforç del paviment de la C-28 al port de la Bonaigua, la millora de la LV-2001 entre Mollerussa i Juneda, el reforç del ferm de la T-240 al Baix Penedès i la millora de les vies traspassades de l’àmbit metropolità.

Al mateix temps, el Partit Popular (PP) reclamava des de la Diputació de Lleida la construcció del túnel de la Bonaigua, entre altres actuacions, i presentava dinou al•legacions a les Bases del Pacte nacional per a les infraestructures, de les quals deu foren acceptades per l’equip de govern, formant part del conjunt d’esmenes de la Diputació de Lleida al Pacte Nacional.

Reforç del paviment de la C-28 al port de la Bonaigua
Les obres de reforç del paviment de la C-28 al port de la Bonaigua es van licitar amb un pressupost d’1,8 MEUR i un termini d’execució de sis mesos. Es preveia adjudicar-les durant la tardor i iniciar-les durant la primavera del 2009, època en què les condicions meteorològiques són més favorables.

L’actuació licitada consisteix en la millora del tram de 6 km entre el refugi de la Mare de Déu de les Ares i el cap del port de la Bonaigua, amb l’objectiu de corregir el deteriorament del paviment, derivat de les condicions meteorològiques extremes que pateix aquesta àrea durant l’hivern, i dóna continuïtat a les obres de la variant d’Esterri d’Àneu i de València d’Àneu, finalitzades el desembre del 2008. L’actuació es concreta en els treballs relatius al reforç del paviment d’aquest tram de la C-28 (estesa d’una nova capa de ferm a tota la carretera, amb dedicació especial a les parts més malmeses), la millora del drenatge (neteja de les cunetes i execució d’altres obres de drenatge transversal, per tal de millorar el drenatge de la via) i la renovació de la senyalització i les barreres de seguretat (repintada de les marques vials i col•locació de nova senyalització vertical i barreres de seguretat).

Inauguració de la variant d’Esterri d’Àneu i de València d’Àneu
El desembre del 2008 el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va inaugurar la variant d’Esterri d’Àneu i de València d’Àneu fins al refugi de la Mare de Déu de les Ares, obres que s’havien iniciat l’estiu del 2006 amb una inversió global de 3,1 MEUR. El conseller havia ressaltat en aquell acte la importància d’aquella actuació per a les valls d’Àneu, ja que permetia eliminar els embussos en períodes de màxima afluència turística.

La variant, de 4,8 km, escurça en 2,5 km el recorregut en evitar el pas per l’interior d’aquestes poblacions. Entre els principals treballs realitzats, cal destacar per la seva magnitud la construcció d’un viaducte de 110 m de longitud que permet el pas per la riera del Tinter.

Durant la inauguració, Nadal, en resposta a les reclamacions dels ciutadans, tant del Pallars Sobirà com de la Val d’Aran, va prometre inversions per prevenir el risc d’allaus i garantir l’obertura de la carretera del port de la Bonaigua el màxim nombre possible de dies a l’any, ja que durant molts dies d’hivern roman tancada. Actualment, quan la C-28 queda tallada, per accedir a la Val d’Aran cal donar la volta per la N-260 fins al Pont de Suert pel port de Viu i Llevata, que presenta des de fa anys un traçat obsolet i perillós.

Més informació
lavalldaran.blogspot.com/2008/09/port-de-la-bonaigua.html
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Pallars Sobirà, Val d'Aran
Fotogaleria relacionada