Dijous 14 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA C-14 REUS-ALCOVER
Una imatge de la nova autovia prop de Reus Foto: Moisès Jordi
Anna Jiménez
Actualitzat a 31/12/2008

Al mes de juliol, s’inaugura l’autovia C-14 entre Reus i Alcover, una nova via per millorar les comunicacions i les relacions industrials i turístiques de la zona. En paral•lel Unió de Pagesos reclama durant el 2008 el pagament de les expropiacions que s’han fet a diferents agricultors i ramaders de la zona a fi de construir l’autovia.


L’autovia C-14 pertany a la xarxa bàsica de carreteres de la Generalitat de Catalunya, un eix vertebrador entre els Pirineus i la costa de Tarragona que travessa les comarques del Tarragonès, el Baix Camp i l’Alt Camp. Es tracta d’un dels principals accessos al litoral per als vehicles que provenen de l’interior de Catalunya a través de l’N-240, per la qual cosa és una important via de comunicació per a la indústria i el turisme de la zona. Per aquesta raó, la Generalitat va preveure desdoblar el tram entre Reus i Alcover, a fi d’incrementar-ne la capacitat i millorar-ne les prestacions.

A final de desembre del 2005 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), va adjudicar a la Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per les empreses Dragados Concesiones Infraestructuras, SA i Benito Arnó e Hijos SA la concessió de l’eix Reus-Alcover, que incloïa tant les obres de desdoblament de la C-14 com l’explotació de la infraestructura per a un període de 32 anys. La concessió es va fer a través del mètode del peatge a l’ombra, mitjançant el qual l’Administració s’estalvia el gros de la inversió inicial i el manteniment, i paga regularment un peatge a l’adjudicatària per a la circulació de vehicles.

Les obres, començades la tardor del 2006, van consistir a dotar el tram entre Reus i Alcover, de 10 km de longitud, de les característiques pròpies d’una autovia. El desdoblament s’inicià al final de la variant de Reus, fins a l’enllaç amb la carretera C-37 a Alcover. Igualment s’aprofitaria la calçada fins a l’oest de la carretera actual, és a dir, fins a la riera de la Selva, des d’on es desplaçaria i constituiria un nou tram fins a Alcover d’uns 4,5 km.

L’obra queda recollida al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT A CATALUNYA (PITC)  presentat a final del 2006, i al PLA TERRITORIAL DEL CAMP DE TARRAGONA.

UP es reuneix amb el secretari de Mobilitat
El mes de juny el Govern va informar que preveia activar a partir del 2009 el projecte de conversió de la C-37 entre Alcover i Valls en autovia. En paral•lel, la construcció de la nova autovia entre Reus i Alcover va generar diverses controvèrsies entre el sindicat d’Unió de Pagesos (UP) que representa els agricultors i ramaders de la zona, el Govern i l’adjudicatària de les obres, pel retard en el cobrament de les indemnitzacions derivades de les expropiacions fetes per dur a terme la nova via.

En aquest sentit, UP va retirar a principi de juny l’amenaça de boicotejar la inauguració de la carretera C-14 entre Reus i Alcover, després d’aconseguir compromisos del Govern per facilitar el preu just de les expropiacions.

Els representants del sindicat agrari es van reunir el mateix mes amb el secretari de Mobilitat, Manel Nadal (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), per demanar que es revisés sobre el terreny el volum de les expropiacions, ja que consideraven que en algunes de les propietats dels terrenys expropiats, el volum de les expropiacions havia estat molt superior als que s’havien declarat.

Igualment, reclamaven que es restauressin els camins dels termes municipals de la Selva i d’Alcover afectats per les obres de conversió de la carretera en autovia i que es reparessin o bonifiquessin les arquetes d’aigua i altres infraestructures de reg afectades per les obres que s’havien fet.

Després de la reunió, l’assemblea del sindicat va reafirmar la decisió de no impedir l’obertura de la nova autovia. Tot i això, els pagesos afectats per les expropiacions van fer durant el 2008 diverses mobilitzacions per reivindicar el que creien que havia estat un procés d’expropiació injust.

Per la seva banda, el secretari de Mobilitat del DPTOP, Manel Nadal, va informar que es vetllaria perquè el Jurat d’Expropiacions determinés les quantitats que havien de cobrar els pagesos afectats per les expropiacions de la C-14 entre Reus i Alcover.

S’inaugura la nova autovia
El 13 de juny el president de la Generalitat, José Montilla (PSC), el conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joaquim Nadal (PSC), i els alcaldes de Reus, Lluís Miquel Pérez (PSC), la Selva del Camp, Josep Masdeu (Partit dels Socialistes de Catalunya-Progrés Municipal, PSC-PM), i Alcover, Anton Ferré (Alcoverencs Pel Canvi-Progrés Municipal, APC-PM), van posar en servei la nova autovia entre Reus i Alcover, un cop finalitzades les obres de desdoblament de la C-14.

José Montilla i Joaquim Nadal van destacar que la nova C-14 contribuiria a cohesionar el territori. En aquest sentit Nadal va explicar que es tractava “d’una altra aposta de la Generalitat per superar el dèficit històric en infraestructures del Camp de Tarragona, segon motor econòmic de Catalunya”.

El traçat s’inicia a la variant de Reus i finalitza a l’enllaç amb la C-37 a Alcover. La nova via està formada per dues calçades, cadascuna de les quals amb dos carrils de circulació de 3,5 m d’amplada, vorals exteriors de 2,5 m i vorals inferiors d’1,5 m, amb una separació de 2 m d’amplada entre les calçades. Amb aquesta intervenció es preveia eliminar-hi els revolts i redefinir el traçat amb l’objectiu de millorar la comoditat i la seguretat de la via.

Tanmateix, per superar algunes dificultats de l’orografia s’han construït tres ponts, dos passos superiors i dos d’inferiors, i també una passarel•la per a vianants. L’actuació, finançada mitjançant el sistema de concessió d’obra pública, va comportar una inversió de 78 MEUR.

Les obres
En l’execució de les obres, es poden distingir dos trams. Un primer tram de 5 km des de la variant de Reus fins a la riera de la Selva, on els treballs van consistir en el desdoblament i millora del traçat a partir de la C-14 ja existent. En aquest tram és on es van formar tres enllaços: enllaç Reus Nord, enllaç de la Selva del Camp-Constantí i l’enllaç de l’Albiol-Polígon Silva.

El segon tram, també de 5 km, avançava entre la riera de la Selva i l’enllaç amb la carretera C-37, a Alcover. En aquest tram, el traçat es va apartar de la C-14 i es va construir una autovia que avança paral•lela a la via del tren. Els treballs van incloure un nou enllaç amb la carretera TV-7222, on dos ramals, una nova rotonda i un nou pas per sota la via del tren permetien millorar els moviments entre Reus, Alcover i Vilallonga del Camp. Cal destacar la construcció d’un viaducte de 45 m de longitud sobre el riu Glorieta (terme municipal d’Alcover), així com l’adequació de la C-14 existent per configurar-la com a via arterial amb caràcter urbà que intercomunica el nord i el sud d’Alcover.

Denúncies per part d’UP
El mes de novembre UP va denunciar que el sistema d’expropiació pel desdoblament de la C-14, introduït pel DPTOP, havia estat un fracàs, ja que dels 150 expedients oberts només havien percebut una tercera part dels valors dels béns expropiats fixats pel Jurat d’Expropiacions. Tot i tenir una resolució administrativa favorable en la qual el jurat mateix va dictaminar a favor dels pagesos, es constatava que els afectats encara havien de percebre una quantitat econòmica superior a la que havien rebut fins aleshores.

En aquest sentit UP també va denunciar que l’empresa concessionària de l’autovia entre Reus i Alcover va amenaçar de dur el cas de les expropiacions per les obres fetes en el tram de la C-14 i que va interposar un recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), després que el Jurat d’Expropiacions hagués resolt que el preu hauria d’haver estat tres vegades superior al que l’empresa havia pagat als pagesos expropiats.
Davant la resolució per part del Jurat d’Expropiacions, el sindicat demanava la intercessió del Govern per resoldre el conflicte i alhora per evitar les conseqüències que suposaria interposar un recurs administratiu, ja que retardaria molts anys els pagaments de la totalitat dels béns. Tanmateix, mentre no es resolgués la situació, UP anunciava mobilitzacions, ja que els afectats podrien estar anys bans no se’ls fes efectiu el pagament.

Mobilitzacions

A principi de desembre els pagesos afectats per les expropiacions de l’autovia van tallar la carretera C-14 en direcció a Reus, a l’alçada del polígon Silva de la Selva del Camp, on van cremar pneumàtics davant la seu de l’adjudicatària de la nova autovia, per reclamar les indemnitzacions que els atorgava el Jurat d’Expropiacions.

A mitjan desembre van continuar les mobilitzacions per part d’UP. Els pagesos afectats es van dirigir davant de la seu dels serveis de PTOP a Tarragona per demanar la intervenció del Departament en el conflicte amb la concessionària de la via. En aquest sentit des d’UP es denunciava que la situació que vivien els expropiats era difícil, ja que molts no havien cobrat les compensacions per l’expropiació, i qui ho havia fet tan sols havia cobrat una tercera part del que els pertocava.

Per això, UP demanava al PTOP que es fes càrrec de les compensacions econòmiques en cas que la concessionària no les afrontés. La concentració va servir per entregar al director dels serveis territorials de la zona una carta dirigida al conseller Joaquim Nadal, en què es reclamava la intervenció de la Generalitat en l’assumpte. Igualment, des d'UP s’assegurava que els pagesos farien sentir la seva veu sempre que el conseller de PTOP, Joaquim Nadal, o el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, visitessin el territori.

A final d’any novament una cinquantena d’afectats per les expropiacions de l’autovia van tallar la carretera reivindicant les indemnitzacions econòmiques que encara no havien rebut.  
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Camp