Divendres 13 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-2 I AUTOPISTA AP-7 A LES COMARQUES GIRONINES
AUTOVIA A-2 I AUTOPISTA AP-7 A LES COMARQUES GIRONINES
Núria Terradas
Actualitzat a 31/12/2008

L’autovia A-2 i l’autopista AP-7, principals eixos de comunicació de titularitat estatal a les Comarques Gironines, segueixen essent motiu de polèmica a la demarcació. La lentitud en l’execució d’unes obres que s’esperen des de fa anys, el desacord en diverses actuacions i la paralització d’alguns treballs causen malestar entre els afectats.


Antecedents 2003, 2004, 2005, 2006, 2007

Articles posteriors 2009, 2010, 2011

L’AP-7, batejada com autopista del Mediterrani, de titularitat estatal, connecta tot el litoral de l’Estat espanyol amb Europa, formant part de l’anomenat arc mediterrani d’infraestructures. L’A-2 és l’única gran carretera radial que uneix Madrid amb Catalunya, també de titularitat estatal. Ambdues són vies de gran intensitat de trànsit, tant de turismes com de camions.

A les Comarques Gironines van conviure durant l’any diverses obres i projectes de vies de titularitat diversa (Generalitat, Diputació i Estat) que intentaven pal•liar el dèficit històric que pateix el territori tant de carreteres locals com de vies de més envergadura.

Obres a l’AP-7
D’acord amb el conveni signat entre el Ministeri de Foment (MIFO) i Acesa l’any 2006, aquesta va presentar el gener del 2008 el projecte d’ampliació de l’AUTOPISTA AP-7 a tres i quatre carrils al seu pas per la demarcació de Girona. Es tracta d’un traçat de 77,6 km les obres del qual es realitzaran en quatre trams d’uns 20 km cadascun, que s’aniran subdividint en subtrams d’uns 7,5 km per tal d’executar-los i inaugurar-los de forma seqüencial i així minimitzar-ne les possibles afeccions al trànsit rodat.

El conjunt d’actuacions a l’autopista de Girona té una inversió prevista de 295 MEUR. Acesa va comunicar que aquestes millores no implicarien un augment de tarifes ni l’extensió del termini de la concessió administrativa.

L’execució de les obres es va preveure que es faria a mesura que s’anés acomplint la tramitació administrativa. El més avançat era el primer tram Maçanet-Fornells de la Selva, que es va adjudicar el mes d’abril a l’empresa FCC Construcciones SA, per un import de 45,4 MEUR i un termini d’execució de 24 mesos. Tanmateix al juliol l’esmentada empresa hi va renunciar i es va tornar a adjudicar a la UTE Rubau i Corsam/Corviam, per un valor de 48,6 MEUR, tot mantenint la previsió de finalització per al final del 2010.

Els treballs preparatoris es van iniciar al juny, però es van paralitzar al juliol i a l’agost per evitar els col•lapses circulatoris propis de l’estiu en una via d’aquestes característiques.

L’ampliació es preveia dur a terme majoritàriament amb el terreny disponible a l’exterior de la calçada. Tan sols un 10 % del traçat aprofitaria la mitjana. Segons Acesa es preveia expropiar molt poc terreny i fer solament ocupacions temporals per al moviment de terres o per ubicar la maquinària.

Obres a l’A-2
L’N-II/A-2 al seu pas per la demarcació s’ha convertit en una via obsoleta i d’alta sinistralitat. Jordi Xuclà, diputat de Convergència i Unió (CiU), va denunciar reiteradament la lentitud de les obres, si es comparaven amb altres infraestructures de l’Estat. A començament del 2008, hi havia un tram en servei, de Fornells a Caldes, i el següent, de Caldes ,a Sils estava en obres. L’abril del 2008 es van iniciar les obres de desdoblament de l’A-2 entre Sils i Maçanet –un tram de 4,7 km– adjudicades per un valor de 23,3 MEUR amb dos anys de retard, ja que les negociacions entre el MIFO i els pobles afectats ho van endarrerir (Sils, Vidreres i Maçanet). L’octubre del 2008 les obres es varen paralitzar a causa d’una desviació del pressupost que va provocar que l’adjudicatària Copcisa ho abandonés a mitges. El nou projecte redactat per l’Estat va recollir les al•legacions dels pobles discrepants. Al setembre i al desembre s’adjudicavan els projectes dels trams de l’Empordà (Medinyà-Orriols, Orriols-Garrigàs, Pont de Molins-Agullana)

La veu dels afectats
Una de les actuacions més polèmiques és l’ampliació de l’AP-7 a quatre carrils per banda en el tram de Fornells a Vilademuls i que es farà coincidir amb l’A-2, fent una circumval•lació a la ciutat de Girona. La Plataforma Salvem Sarrià-No als 8 carrils va iniciar una campanya informativa i de mobilitzacions amb el suport de l’alcalde Roger Torrent. El gener del 2008, veïns de Sant Julià de Ramis i Sarrià de Ter demanaven que se’ls expropiés la casa i que se’ls en donés una altra en un altre indret com a compensació per l’impacte de l’ampliació, cosa a la qual Acesa es va negar. L’Ajuntament de Sarrià de Ter, que s’hi va implicar, va interposar un recurs contenciós administratiu contra el MIFO. Un estudi tècnic encarregat pel consistori detallava les repercussions que els vuit carrils comportarien en habitatges propers. Alguns perdrien les condicions mínimes d’habitabilitat. L’Ajuntament de Sils reclamava la col•locació de pantalles acústiques a les masies més properes, als estanys i a l’altura del nucli urbà per pal•liar els efectes de l’AP-7. L’Ajuntament de Vilafant va interposar, el novembre del 2008, un recurs contenciós administratiu contra el Ministeri de Medi Ambient davant la negativa d’aquest de dur a terme un estudi d’impacte ambiental per al projecte de l’autopista. El consistori sostenia a més que seria idoni desplaçar l’AP-7 més a ponent per poder donar cabuda a la via ferroviària, la variant de l’A-2 i l’A-260.

La Cambra de Comerç de Girona va presentar al•legacions contra el nou projecte d’enllaç de l’AP-7 que havia de passar pels termes de Fornells i Aiguaviva i contra l’enllaç múltiple en forma de rotonda que connecta l’A-2, l’AP-7, la variant de Sant Daniel, l’accés al nucli urbà i al polígon industrial, ja que consideraven que l’intens trànsit de la zona industrial en col•lapsaria els accessos. Els ajuntaments de Vilademuls, Fornells i Aiguaviva van presentar per separat les seves al•legacions però els van fer coincidir amb la petició que els nous enllaços coincidissin amb els existents a l’aeroport i Orriols. També demanaven mesures reductores de l’impacte visual, acústic i ecològic.

L’octubre del 2008, el CILMA (Consell d’Iniciatives Locals per al Medi Ambient a les comarques gironines) presentava una proposta de mínims que prioritzava unes mesures correctores de l’efecte barrera de les infraestructures. En el document senyalava 23 connectors ecològics, en lloc dels quatre que preveu el MIFO, que uneixen el litoral gironí amb l’interior i en coherència amb la permeabilització de la línia del TGV. El document va ser tramès als partits polítics, al Departament de Medi Ambient de la Generalitat, a la Diputació de Barcelona i a la Xarxa Custòdia del Territori.

Queda pendent, doncs, per al 2009 resoldre les diverses al•legacions i recursos interposats, reprendre els treballs aturats i la finalització de les tramitacions administratives.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada