Divendres 20 d ' Octubre de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-27 TARRAGONA-MONTBLANC
Autovia A-27 Mapa: Montse Ferrés
Josep Ramon Mòdol
Actualitzat a 31/12/2008

Tot i que el febrer del 2008 s’anuncia l’inici de les obres de construcció de la nova autovia A-27, entre Tarragona i Montblanc, els treballs han patit continus retards, motivats per les demandes dels consistoris afectats com els del Morell i Montblanc, les quals han comportat canvis en els projectes constructius. A final del 2008 s’adjudica finalment el darrer tram de la via, entre Valls i Montblanc, i es troba en obres el primer tram, entre Tarragona i el Morell.


Antecedents 2005, 2006, 2007

Articles posteriors 2010, 2012, 2013, 2015

L'autovia A-27 –desdoblament de la carretera N-240– és una autovia duta a terme pel Ministeri de Foment (MIFO), que en una primera fase enllaçaria Tarragona (Tarragonès) amb la carretera N-240 i l’autopista AP-2 a Montblanc (Conca de Barberà). Posteriorment, l'A-27 continuaria fins a Lleida, obra que des del juny del 2007 es troba en fase de redacció de l'estudi informatiu.

El 1999 el MIFO va presentar l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de l’autovia A-27 Tarragona- Montblanc, que fou aprovat posteriorment l’any 2003. Entre els anys 2004 i 2005 es van licitar i adjudicar la redacció dels projectes constructius dels quatre trams de la nova autovia: Tarragona-el Morell (7,8 km), el Morell-variant de Valls (9,5 km), variant de Valls (5 km) i Valls-Montblanc (5,1 km).

Durant els anys 2006 i 2007 el MIFO va licitar i adjudicar les obres dels tres primers trams, per bé que a final del 2007 encara no s’havia començat a treballar sobre el terreny.

L’autovia avança amb molts entrebancs
L’1 de febrer de 2008 el Consell de Ministres va autoritzar el MIFO a licitar les obres del tram Valls–Montblanc, amb un traçat de 5,1 km i un pressupost de 122,6 MEUR. El tram s’iniciava prop del nucli de Mamolets, al terme municipal de Valls, i acabava en l’enllaç de Lilla, al terme de Montblanc. Aquest tram havia de disposar de tres viaductes, dos passos superiors i dos d’inferiors, i un túnel pel coll de Lilla que, finalment, quedava reduït a una longitud de 1.567 m.

Paral•lelament, el 20 de febrer, a un mes de les eleccions generals, es van donar per iniciades les obres del primer tram de l’autovia A-27, entre Tarragona i el Morell. El subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Joan Maria Abelló, va visitar la zona d'inici d'obres, a la Pobla de Mafumet. Abelló va destacar que la nova infraestructura, que en el tram inicial tenia un pressupost de 40 MEUR, tindria un paper vital per al tràfic de mercaderies del PORT DE TARRAGONA i els polígons petroquímics del territori.

La negativa del consistori del Morell a signar les actes d’expropiació dels dos trams que afectaven el seu municipi amenaçava, però, de tornar a retardar les obres. L’Ajuntament del Morell demanava diverses modificacions del projecte: la realització d'un estudi d'impacte ambiental i un projecte d'inundabilitat; nous enllaços amb el carrer del Molí, amb el viaducte de la riera de Vilallonga i amb la zona industrial del municipi; la il•luminació de la rotonda de la Pobla de Mafumet; i la petició que les matèries perilloses no passessin a tocar del nucli urbà.

El consistori també va demanar a l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) l’elaboració d’un nou estudi d’inundabilitat, després que una anàlisi encarregada a una empresa externa pel mateix Ajuntament hagués indicat, segons l'alcalde Pere Guinovart, de Convergència i Unió (CiU), que l’estudi dut a terme pel MIFO era erroni en els seus càlculs. La Subdelegació del Govern a Tarragona va advertir que si no s’arribava a un acord, s’aniria per la via judicial per poder ocupar els terrenys.

A començament d’abril les obres tenien una activitat mínima. Tot i que a la Subdelegació del Govern a Tarragona consideraven normal l'aturada, atribuint-la a l’empresa constructora, la presència d’una galeria d’aigua, la mina dels Tarragonins, que coincidia en dos punts (vora el polígon Riu Clar de Tarragona i al terme de Constantí) amb el traçat previst de l'autovia, i de la qual s'abastien per a rec un centenar de pagesos, suposava un nou entrebanc.

Des de l'Ajuntament de Constantí i Unió de Pagesos (UP) s’afirmava que la tardor del 2007 ja havien presentat una al•legació al traçat per evitar l’afectació de la mina, que consideraven impossible de reconstruir. El 30 d'abril de 2008, la titular de la Secretaria d'Estat d'Infraestructures va afirmar que les obres no avançaven perquè el MIFO n’estava preparant una modificació del traçat, principalment motivada per la recerca d’alternatives per salvar aquest nou obstacle.

El territori continua demanant canvis en el projecte
La preocupació per l'impacte ambiental de l'autovia va unir a mitjan mes de maig els alcaldes de diversos municipis (el Morell, Vilallonga del Camp, el Rourell, la Masó i Montblanc) del Tarragonès, l'Alt Camp i la Conca de Barberà que es van reunir al coll de Lilla i van acordar reclamar conjuntament al MIFO un nou estudi d'impacte ambiental. Els consistoris de Vilallonga, el Rourell i la Masó van demanar de forma individual documents d'impacte ambiental concrets dels seus termes. Els municipis no descartaven constituir-se en una plataforma per defensar les seves reivindicacions.

També continuava obert el conflicte entre l'Ajuntament del Morell i el MIFO, tot i que una setantena de propietaris privats ja havien signat les actes prèvies d'expropiació durant el mes de maig. El consistori mantenia l'oposició al projecte i es negava a permetre l’ocupació dels terrenys municipals si no es resolien les seves peticions, afirmant que si calia pensaven denunciar el conflicte davant la Unió Europea (UE), per l’incompliment de les mesures de seguretat previstes per a la indústria química.

A principi de juliol, l’alcalde de Montblanc, Josep Andreu, d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), assegurava haver arrencat un compromís per part de Foment per tal de reduir l’impacte ambiental del túnel de l’A-27 al coll de Lilla, en una reunió amb els caps de carreteres de Barcelona i Tarragona del MIFO, Lluís Bonet i Alberto Hernández. Segons Andreu, Foment finalment substituiria els talussos de més de trenta metres d’alçada projectats a Lilla per un fals túnel, per tal de minimitzar l’impacte visual i ambiental de la infraestructura. El consistori, però, s’oposava a les intencions del MIFO d’obrir fins a set abocadors en terrenys municipals per ubicar el rebuig procedent del futur túnel.

El president de la Cambra de Comerç de Valls, Marcel•lí Morera, denunciava per les mateixes dates els continus retards en el projecte de l’A-27, així com l’impacte de la crisi econòmica en la reducció dels pressupostos destinats a l’obra. Des del MIFO es defensaven afirmant que els canvis en el projecte constructiu i els retards en la construcció de l’A-27 eren fruit de les al•legacions presentades per diferents entitats locals.

S’adjudica el tram Valls-Montblanc
El MIFO va adjudicar a final d’agost a l’empresa Acciona Infraestructuras S.A. la construcció del tram Valls-Montblanc de l’A-27, per 81,4 MEUR (41 MEUR per sota del pressupost de licitació), i un termini d’execució de 45 mesos. Josep Andreu va mostrar-se prudent i va afirmar entendre que l’adjudicació s’havia de fer segons les condicions del projecte licitat, que no incloïa el fals túnel acordat amb el MIFO. Amb tot, va afirmar que si aquests canvis acordats no es concretaven abans de l’inici de les obres, el consistori no permetria l’accés als terrenys, i amenaçava de portar l’assumpte davant la fiscalia de medi ambient.

Es retarda el pagament d’expropiacions
A principi d’octubre, el MIFO encara no havia formalitzat el procés d’expropiació de les finques afectades pels dos darrers trams de l’A-27, tot i que durant l’estiu ja s’havien signat les actes prèvies d’ocupació. El retard provenia del fet que el MIFO encara no havia publicat el decret amb els preus que percebrien els afectats ni havia endegat el pagament de les indemnitzacions. Des d’UP afirmaven que el retard provenia de problemes de liquiditat per part de l’Estat, extrem desmentit des de la Subdelegació del Govern a Tarragona.

Des de la mateixa subdelegació s’afirmava que les obres avançaven segons el previst, i s’explicava que la solució adoptada en el primer tram per passar sobre la mina dels Tarragonins s’havia resolt reforçant-la i sense canviar el traçat.

Per la seva banda, el Consell d’Alcaldes de la Conca de Barberà va aprovar la presentació d’onze al•legacions al PLA TERRITORIAL PARCIAL DEL CAMP DE TARRAGONA (PTPCT), entre les quals destacava la demanda de donar prioritat a la continuació de l’autovia A-27 fins a la ciutat de Lleida.

Tram Montblanc-Lleida
L’1 d'abril de 2008 la Direcció General de Carreteres (DGC) havia obert el període de consultes per a la realització de l'avaluació d'impacte ambiental de l'autovia A-27 en el tram Montblanc-variant de Lleida.

A final de maig, l’Ajuntament de Montblanc va acordar presentar tres esmenes al traçat proposat per la DGC, en les quals es demanava que s’inclogués en els plànols el sector de creixement industrial i logístic SUD 24, que el recorregut de l'autovia fos sempre pel nord de la línia de l'autopista i respectés el possible creixement del centre logístic, i que es tingués en compte el PTPCT, que preveia la bifurcació de l’eix per accedir també a la ciutat de Tàrrega i al Pirineu seguint el traçat de la C-14.

Les previsions de l’Estat eren que la primera fase de l’autovia A-27, de Tarragona a Montblanc, s’acabés cap a l’octubre del 2012, encara que els dos primers trams, entre Tarragona i Valls, es preveien enllestir abans de l’estiu del 2011.

Més informació
defensa-altcamp.blogspot.com
www.mifo.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada